A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | R | S | T | U | V | W | Z

Rumunsko - Průvodce

V Rumunsku je stále ještě nejpohodlnějším způsobem cestování jízda vlakem. Do odlehlejších oblastí se však musíte dostávat autobusy, jejichž spolehlivost je už menší. Pokud se rozhodnete pro auto, vězte, že dnes už neplatí hororové zkazky o zastavených západních vozech a okradených řidičích, přesto vás může ledacos překvapit.
Vlak

Autobus

Auto

Letadlo
Taxi
Stopem

Vlakem

Cestování vlakem v Rumunsku je velkým zážitkem. V klidu a pohodlí můžete sledovat romantickou krajinu plnou polí, luk a pastvin, pozorovat stáda koní, koz a prasat nebo hejna hus a mnohdy se tak trochu vrátit do minulosti třeba při spatření kočovných Cikánů a jejich ležení. Také spolucestující budou vítaným zpestřením, především pro své oblečení, zvyky, chování a mnohdy i náklad, který s sebou přepravují. V Rumunsku není zvykem spoléhat na zakoupení jízdenky až ve vlaku, průvodčí se na to tváří velmi zle. Navíc, i mnoho osobáků bývá místenkových!

Cestování vlakem je bezpečné, ale je potřeba dbát opatrnosti z důvodu možných krádeží. Pozornost věnujte též svým dětem, protože ve vagonech obvykle nefunguje blokovací systém dveří, takže není nic neobvyklého, když spatříte jedoucí vlak s otevřenými dveřmi. Rumunské vlaky bývají pomalé, avšak pohodlné a přesné. Nesou označení CFR a nejčastěji se můžete setkat s podobnými vagony a vybavením jako u nás. Cena je mnohem nižší než v ČR, ale závisí na úrovni vlaku. Rozlišuje se několik cenových skupin - rapid (rychlík), accelerat (zrychlenka) a personal (osobní), přičemž poslední skupina je nejlevnější, zato však nejpomalejší, jezdí jen na kratší vzdálenosti a staví v každé zastávce. Ideálním řešením pro cestu napříč Rumunskem je proto zrychlený vlak, kterým je možné na některých linkách přejet velké vzdálenosti (např. Arad-Bukurešť) bez přestupů a za rozumnou cenu. Navíc je možné využít lůžkový nebo lehátkový vůz.

Nádraží v menších městech vypadají asi jako u nás v sedmdesátých letech, avšak nepostrádají základní služby jako prodejnu jízdenek, záchod, čekárnu. V posledních letech ale procházejí železniční budovy v Rumunsku výraznou modernizací, podobně jako systém výdeje jízdenek a jiné služby. Například za nově zrekonstruované nádraží v provinčním Aradu by se nemusela stydět ani mnohá pražská nádraží. Pokud chcete zjistit vlakové spojení nebo se dozvědět bližší podrobnosti o rumunské železnici, navštivte www.mersultrenurilorcfr.ro

Autobusem

Autobusová síť nabízí vcelku nedostatečné pokrytí země, a to především ve venkovských oblastech. Nedostačující je především frekvence spojů.

Vozový park bývá obvykle tvořen staršími autobusy západních značek, ale mnohdy na dálkových trasách i novějšími a pohodlnějšími stroji s klimatizací. Nejrychlejší a nejspolehlivější jsou mikrobusy soukromých dopravců pro 10 - 30 cestujících, které jsou výrazně dražší, ale významným způsobem doplňují státem řízenou hromadnou dopravu.

Do těžko dostupných horských oblastí zajíždějí autobusy místní značky Roman, které jsou de facto nákladním automobilem s oddělenou „skříní“ pro cestující. Mají totiž potřebnou průchodnost terénem na nezpevněných a často bahnitých cestách.

Ceny za autobusovou dopravu jsou ve srovnání s těmi našimi nižší až výrazně nižší. Kvalita pak odpovídá ceně, ale cestující rozhodně netrpí nějakým výrazným nepohodlím. Dostatečná je i bezpečnost zavazadel, které jsou uloženy v nákladovém prostoru a nikdo jiný než řidič k nim nemá přístup.

Autem

Cestovat v téhle balkánské zemi autem je schůdné, ale ne bezproblémové. Především je dobré dbát zvýšené pozornosti ve vesnicích, kde může silnici blokovat pobíhající hospodářské zvířectvo.

Tradičním účastníkem silničního provozu je také koňský potah, který sice nepřekonává žádné závratné vzdálenosti, ale zdržuje provoz.

Měl by mít alespoň odrazku, ale může se stát, že pro identifikaci ve tmě bude na zadku sedět jen pomocník vozky, máchaje ze strany na stranu zapalovačem. V nejhorším případě bude vůz docela neosvětlen.

Špatný může být také technický stav vozového parku, který v drtivé většině tvoří Dacie nejrůznějšího stáří. Rumuni jsou temperamentnější řidiči než ti u nás. Pro přesuny mezi velkými městy sice trpí nedostatkem dálnic, ale na hlavních tazích mívají lepší povrch než naše nechvalně známá dálnice D1. Provoz tu není tak hustý jako u nás. Jediná dálnice se nachází ve Valašské nížině a spojuje Pitešť s Bukureští. Ve výstavbě je úsek Bukurešť - Constanta, z něhož je zatím postavena pouze malá část.

Cestujete-li po okreskách, jde kvalita silnic výrazně dolů. Cesty nemívají dobrý povrch a v oblastech s nízkou hustotou zalidnění se při cestě do odlehlých vesnic setkáte s vyslovenými tankodromy. Mnohdy je cesta jen prašná bez asfaltu.

Pokud jde o bezpečnost, platí zde stejné zásady jako u nás. Osobně doporučuji nechat auto na hlídaném parkovišti nebo tam, kde je na očích. Auto s cizí SPZ by mohlo vzbudit zájem zlodějů, zvláště pokud jde o novější model západoevropské značky.
S doplněním paliva není problém. Země sice není pokryta tak hustou sítí čerpacích stanic jako jsme zvyklí z domova, zato ale disponuje kromě domácích neznámých značek také spolehlivými zahraničními pumpami ÖMV, Shell a podobně. Ceny benzínu odpovídají těm našim. V zemi je také hustá síť čerpacích stanic LPG.

V Rumunsku je na silnicích kromě běžných ukazatelů i pro nás nezvyklý informační systém (obdobný je ve Francii a Tunisu) – patníky. Kilometrovníky na Rumunských silnicích jsou velké patníky, vršek je v barvě podle kategorie silnice. Na tomto patníku je vždy číslo a kategorie silnice, z každé strany pak vzdálenost do nejbližší vesnice a vzdálenost do nejbližšího většího místa. S tímto systémem se prakticky nedá zabloudit.

Letecky

Vzhledem k nízké životní úrovni není vnitrostátní letecká doprava běžnými cestujícími příliš hojně využívána. Přesto je možné využít služeb místní letecké společnosti TAROM, která nabízí lety z Bukurešti do více jak desítky velkých měst. Také můžete využít služeb plně rumunské nízkorozpočtové letecké společnosti Blue Air, která nabízí spojení z Aradu do Bukurešti.

Taxi

Svezení vozem taxislužby je opět levnější než u nás. Vozy mají vždy žlutou barvu a zpravidla to bývají starší či novější Dacie. Často zde fungují také „černí“ taxikáři, kteří vám nabídnou nižší cenu za odvoz. Vždy je potřeba smlouvat nebo si ujednat cenu dopředu. Najdete je ve větších městech, ale nezřídka vám zastaví i svévolně a nabízí svezení.

Stopem

Autostop je v Rumunsku běžná a velmi rozšířená možnost, jak se přemísťovat z místa na místo. Kvůli nedostačující síti hromadné dopravy je naprosto běžnou součástí rumunského koloritu. Přitom není vždy nutné vyhledávat výjezdy z měst - obvykle stačí stoupnout si k silnici i s případnými zavazadly a začít stopovat.

Musíte ovšem počítat s tím, že v Rumunsku se za autostop většinou platí, a proto je nutné si cenu dojednat před nástupem do auta, případně sdělit, že nehodláte platit za svezení, aby se předešlo následným problémům.

Cena za svezení přibližně odpovídá částce za cestu vlakem, nicméně vše je o dohodě. Stopování v Rumunsku je přibližně stejně riskantní jako u nás, jen s tou nevýhodou, že jste cizinec. Zato ale nabízí jedinečnou možnost, jak poznat tamní obyvatele.

Fágaraš 2008 (nahrál: M.Hons)
Fágaraš 2008
Fágarašská magistrála-sever (nahrál: M.Hons)
Fágarašská magistrála-sever
Cesta dolů-jih (nahrál: M.Hons)
Cesta dolů-jih

Poslední editace textu: 9.6.2011 13:11

Konvertor měn

 
Zdroj: penize.cz
REKLAMA